Norrsken?!

Ja, många pratar ju om detta norrsken. En del påstår att det är möjligt att förutspå när norrsken kommer. Jag har helt ärligt ingen aning. Har bara varit på norrskens-jakt en gång och det var när jag var fadder åt några utbytesstudenter. Jag minns att vi klädde oss i de allra varmaste kläderna och tog med oss ett gäng förväntansfulla utbytesstudenter från världens alla håll för att kanske få se detta naturfenomen. Men tyvärr hade vi valt en helmulen kväll så det blev inte så mycket med den saken.

Men fortfarande när man pratar med nya människor både från Sverige och andra länder och talar om att man bor i norra Sverige så verkar många tro att norrskenet visar sig varje dag.

Jag tror jag har sett skymten av nått sorts sken ca 3-4 gånger i mitt liv, men bara en gång hade jag kameran redo. Dock förstår jag om bilderna inte är allt för övertygande de är ju trots allt tagna med en mobilkamera av de äldre modellerna. Men jag vill ändå tro att det var norrskenet jag lyckades fota. Trots att det nu är 4 år sedan korten knäpptes, minns jag att det såg ut som om någon hade skrapat eller suddat bort några bitar av himlen och släppt in massa ljus. Dessutom hade jag tid att begrunda det ett tag och det var absolut inget moln eftersom skenet var kvar ganska länge efter att korten togs. Ja, det var väl inte det norrsken som man ser i tecknade filmer, men nog var det allt nått sorts sken iaf.

Döm själva!


Bilderna är tagna från en skola i Centrala Sollefteå



Jag antar att ni förstår att det som är mörksuddigt på himlen bara är vanliga moln..


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0