Perspektiv

Detta är ett inlägg jag påbörjade för flera år sedan men nu när jag läste igenom mina gamla inlägg så hittade jag utkastet. Jag vet inte om det beror på åldern eller på överflöd av tid, men jag har alltmer börjat fundera över hur jag blivit den person jag är idag. Var får jag mina värderingar ifrån? Hur hamnade jag på den plats jag är idag? Varför har jag gjort de val jag gjort?

 

Det är självklart många faktorer som påverkar oss och det går väl inte att finna ett enkelt svar. Jag tror dock att en mycket viktig del för att kunna finna sig själv är våga prova på nya saker och träffa människor som är olik en själv. Detta för att få perspektiv på saker och ting och tillslut själv komma fram till vilken man vill är eller vill vara. Jag har vid många tillfällen under den tid jag bott i Umeå känt det som om jag levt två liv. Ett i Umeå och ett hemma i Sollefteå. I Umeå kunde jag ibland känna mig väldigt lantlig. Men när jag kom hem kände jag mig ibland som en riktig stadsbo. Jag trivdes väldigt bra i Umeå. Mycket tackvare alla underbara vänner jag känner där. Men jag trivs minst lika väl hemma i sommarstället där vårens lövkrattning är ett flerdagarsprojekt, och gräsklippning och snöröjning ingår i vardagssysslorna. Detta har sammantaget givit mig stor insikt i vem jag är och vem jag vill vara.
 
Ja, vad vill jag då ha sagt med detta? Att prova olika saker samt träffa människor med andra värderingar kan vara väldigt påfrestande. Trots detta är dessa inslag i ens liv förutsättningen för att vi ska kunna definiera vem vi är och vill vara. Så istället för att vara rädd för det främmande bör man vara nyfiken eftersom det okända och för oss annorlunda kan vara det som hjälper oss att finna en identitet.
 
 

Ursäkta att jag bara har gamla bilder. Men min hårddisk med alla bilder ligger kvar i Sollefteå så jag får nöja mig med lite äldre. Denna tagen i vårt "sommarställe".
 
På återseende


Kommentarer
Mamma

Ja du gumman! Tänk så många härliga minnen jag har från vårt sommarställe. Nu längtar jag till sommaren när vi kan vistas där alla och ha det skönt! (Kanske har mormor och morfar en egen liten hammock däruppe som de kan sitta i och bara ha det skönt och vilsamt?)
Kramar!

2013-02-09 @ 22:06:04


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0